Fiat 500 deurmatten
Een deurmat in de stijl van een Fiat 500 is een must voor iedereen die een echte klassieker liefhebber is van de Fiat 500. Deze Fiat's zijn geïnspireerd op de jaren 57 tot 75.
In 1899 werd in Turijn de Società Anonima Fabbrica Italiana Automobili Torino opgericht, op initiatief van Giovanni Agnelli. Hij werd in 1902 algemeen directeur van de firma. In 1900 werden de eerste 24 auto's geproduceerd in de fabriek in Corso Dante, waaronder de 3/12HP. Het FIAT-logo werd in 1904 door Biscaretti ontworpen.
Halverwege de jaren 30 kwam FIAT met twee nieuwe modellen, de Ballila en de Fiat Topolino. Het laatste model zou bijna 20 jaar in productie blijven, tot 1955. In 1945 overleed topman Agnelli. Hij werd opgevolgd door Vittorio Valletta. Na de oorlog kon de autoproductie, dankzij het Marshallplan in 1948 weer worden opgepakt. De modellen 500 ( ook wel bekend als het bolletje of rugzak) en 1400 werden uitgebracht, met standaard verwarming en luchtventilatie.
De Fiat Topolino werd gebouwd tussen 1936 en 1955.De eerste modellen zijn tweezitters en hebben als bijnaam “muisje”meegekregen. De Topolino is de voorloper van de Fiat 500.
Er zijn verschillende modellen uitgebracht:
- Topolina A - Van 1937 tot 1948. Viercilinder 569 cc, 13 pk. Topsnelheid 85 km/u.
- Topolina B - Vanaf 1948 tot 1949. Met een 16 pk motor
- Topolina C - Vanaf 1949. Een nieuw vormgegeven carrosserie van de B-versie.
- Topolina C Giardiniera - Vanaf 1949 tot 1952. Dit was een Topolina in bestelversie
- Topolina C Belvedere - Vanaf 1952 tot 1955. Dit was een model Giardiniera, maar met zonnedak.
In de jaren vijftig werd het eerste dieselmodel uitgebracht, de 1400 diesel. FIAT profiteerde optimaal van de naoorlogse opbouw, en de groeiende behoefte aan betaalbare auto's. De FIAT 600 met achterin geplaatste motor, in 1957 de nieuwe FIAT 500, vanaf 1960 als Giardiniera, een voorloper van het stationwagon concept.
De Fiat 600 is een miniklasseauto (stadsauto) die in de periode van 1955 t/m 1969 geproduceerd werd en was als tweedeurs leverbaar. Vanaf 1956 kwam er een kleine vierdeurs MPV op de markt. Dit was de Fiat 600 Multipla. De Fiat 600T was een bestelbus gebaseerd op de Fiat 600. In 1958 werden een aantal exemplaren door Ghia omgebouwd tot strandauto met een open zijkant, rieten stoelen en een stoffen dak.
De Fiat 500 (ook wel bekend als het bolletje of rugzak) werd, als opvolger van de Fiat Topolino, in 1957 geïntroduceerd door FIAT en is een van de kleinste auto's die in massa is geproduceerd. Het model was kleiner dan de Fiat 600 en was zo ontworpen dat er zo weinig mogelijk staal gebruikt werd. Het dak was voor een deel van stof, waardoor het open kon en de twee-cylindermotor werd achterin geplaatst.
In 1965 werd de Fiat 500 geleverd waarbij de portieren naar voren werden geopend (ook wel kruizenkijkers genoemd). Het eerste model was de Nouva 500 (1957-1961). De motor leverde 13 pk en deze had een stoffen dak dat helemaal naar achteren geopend kon worden. De Nouva 500 Sport(1958-1960) had een krachtiger motor en een geheel metalen dak. Vanaf 1959 was ook deze optioneel met een stoffen dak leverbaar. De 500 D (1960-1965) had een motor van 17 pk en een kleiner stoffen dak, met de optie van een dak dat helemaal naar achteren kon openen. De 500 F, ook wel Berlina genoemd, (1965-1975) was het eerste model met gewone autoportieren. De 500 L of Lusso (1967-1971) was de luxere versie. De laatste versie was de 500 R of Rinnovata (1971-1976).
Later werd de opvolger, de Fiat 126, geïntroduceerd. Technisch bleef veel bij het oude, de vormgeving was eigenlijk het vernieuwende. De motor was in feite een opgeboorde versie van de in de Fiat 500 gebruikte motor, maar dan met 23 pk (was 18 pk). Dit resulteerde in een hogere topsnelheid van 105 km/u (was 95 km/uur), maar deze is nooit zo succesvol geworden als de Fiat 500.